Pages

Monday, September 28, 2009

Makan ringan-ringan

Hari Ahad, persediaan untuk pergi kerja lagi. Aku ikut Abg untuk bayar bil-bil di bank. Sudah tentu kami ke pulau.

Sebelum tu Abg singgah di Medan Selera Padang Kota untuk beli Nasi Ayam dan sirap. Perut aku dah berdendang minta diisi. Kami berhenti di tepi jalan untuk makan.

Ya Allah, tergamak orang ni jual Nasi Ayam. Maha tak sedap dan tak boleh telan. Dahla supnya berbau memeningkan kepala. Aku pandang wajah Abg. Rupanya Abg yang jenis tak cerewet tu pun dah tak boleh telan Nasi Ayam tu. Akhirnya polisterine Nasi Ayam kami tutup. Ish laparla...

Pusing kiri kanan. Nampak ada orang jual rojak. Abg keluar beli rojak. Harga RM3, dalam bekas polisterine besar. Buka saja polisterine...waaa...hahaha kami berdua terus tergelak.

"Lelaki ka yang jual rojak ni bang?"

"Dak, pompuan."

"Awat dia potong buah-buah ni besaq gajah!"

"Tu nasib baik, kalau dia bubuh buah sebijik-bijik tak potong lagi haru."

Aku dan Abg terus gelak sambil menikmati rojak tersebut.

Bila toleh pada lori penjaja tu baru perasan namanya Rojak Menjerit (lokasi : Padang Kota Lama, dekat Fort Cornwalis). Hahaha. Memangla rasa nak menjerit tengok buah dihiris besaq kepala lutut kata orang Penang. Tapi Rojak Menjerit ni sedap, kacang banyak. Cuma kuah rojak Paknjang buat lagi sedaplah :-)

Cumanya kalau bagi kanak-kanak yang makan, kena berhati-hatilah. Takut tercekik! Aku dan Abg pun terbongak-bongak nak telan rojak tu.

Kemudian terus kami ke bank. Selesai urusan, lapar lagilah. Akhirnya kami berhenti di Subway. Beli sandwich gedabak. Sebelum tu Abg pastikan ianya halal. Budak yang jual tu siap keluarkan sijil halal lagi. Yang dijual kat situ pun cumalah sandwich ayam dan daging.

Wah! Nyesal beli sebijik jer. Mulut Abg besar, sekali dia ngap dah tinggal separuh. Jadi bila ada peluang aku makan, aku makan dengan senyap hingga ke gigitan terakhir hehehe. Lain kali boleh beli lagi. Sedapnya! Kinah mesti suka sebab dia pun hantu sandwich macam aku.

Honey & oat chicken sandwich.

Petang tu ingat sempat makan mee rebus yang Paknjang janjikan....rupanya tak ada rezeki....Paknjang sms kata mee saja tinggal, kuah dah abis. Hehe esok sajalah.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...