Pages

Saturday, August 8, 2009

Jangan Biarkan Dia Bersendirian 2

Hari-hari seterusnya aku lalui dengan penuh riang. Riang seorang kanak-kanak yang tak pernah tahu erti duka. Rasa duka cuma hinggap sekali-sekala; kala rotan, tali pinggang atau getah paip hinggap di badan. Hilang sakit, hilanglah duka. Aku merenjas semula macam kuda gila. Keluar hutan, masuk hutan. Terjun parit, korek tanah jumpa telur. (nasib baik aku tak ambil dua biji telur yang kujumpa tu).

Sebagai kanak-kanak aku tak dapat membezakan. Yang mana satu manusia yang mana satu makhluk luar biasa. Siapa yang menyapa, aku jawab. Dia senyum, aku pun senyum. Dia ajak berkawan.... Jomlah!

Pernah suatu petang, waktu rehat di sekolah agama. Kawanku Sabariah sibuk menceritakan pasal seorang nenek. Nenek yang mukanya sebelah hitam sebelah putih. Sambil bercerita tangan Sabariah sibuk menghala pada bukit yang tak jauh dari kampung kami. Kata kawanku lagi, dia mahu minta ilmu cantik. Kelakar pun ada, umur baru 10 tahun dah pandai mahu berilmu-ilmu. Aku pun terpengaruh dalam tak sedar.

Suatu hari aku duduk sendirian sambil termenung memandang bukit tersebut. Diam-diam hatiku membuat hajat. "Nenek, aku mahu ilmu supaya aku kuat berlawan. Aku mahu pukul semua budak lelaki yang suka buli aku."

Sebenarnya aku tidak sedar. Dia sudah lama memerhatikan aku. Dia bukanlah mitos. Dia benar-benar wujud. Hasil pertapaan ilmu kuno. Aura hitamnya memang mempengaruhi. Daerah terpencil itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...