Pages

Monday, May 29, 2017

RAMADHAN KAREEM

Selamat berpuasa untuk semua umat Islam walau di mana saja anda berada. Semoga di bulan Ramadhan yang mulia ini kita sama-sama dapat meningkatkan amal ibadah kita, insyaAllah.

Iman cuba berpuasa tahun ni, alhamdulillah. Hari pertama berpuasa Iman cuma dapat bertahan sampai pukul 2 petang sahaja. Kemudian dia menangis tersedu-sedan minta nak air. Dah dapat air kosong dan roti, Iman tersengih-sengih berjanji esok mahu puasa penuh.

Alhamdulillah, hari kedua Iman berpuasa penuh. 2 jam sebelum berbuka aku minta Abg bawa Iman ke Tesco, jalan-jalan supaya dia dapat lupakan kelaparan buat sementara waktu. Aku tengok Iman cergas dan riang ria saja. Cuma ada gak adegan Iman ambik air dan pura-pura nak minum tapi tak jadi hihi.

Dah dua hari aku memasak untuk berbuka. Kami makan simple sahaja. Alhamdulillah, yang penting kenyang perut serta berkhasiat. Semoga kami istiqhamah dalam berbuka begini, insyaAllah.

Abg berterawih di surau, aku berterawih di rumah sahaja; di atas kerusi. Kaki tak mampu dibengkokkan lagi. Kaki pun masih lemah kata fisioteraphist yang merawatku. 

Kelmarin dulu Abg pergi tukar ubat saraf untuk kaki aku. Alhamdulillah, kali ini ubat bersesuaian. Aku dapat tidur dengan lena. Ubat sebelum ini buatkan jantung aku berdegup seperti mahu terkeluar dari dada. Panik aku satu hari menunggu kesan ubat itu hilang...Fuhh!

Semalam budak berpuasa request nak makan keledek goreng. Maka aku habiskan keledek yang ada buat goreng jejari. Cicahannya mestilah sambal kicap. Asyik. Iman seperti biasa akan cicah keledek goreng dengan gula hihi.


Untuk batter aku cuma gunakan tepung beras, telur, air kapur, garam dan air. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...