Pages

Wednesday, May 24, 2017

RESEPI : AISKRIM HOMEMADE

Ini resepi aiskrim kedua yang aku cuba buat. Resepi pertama yang menggunakan telur dan ovallete tak menjadi. Jadi apa ntah. Mungkin aku yang silap buat sampai aiskrim tak jadi dan adunan dibuang.

Resepi kedua ni aku dapatkan dari youtube. Memang jadi. Memang sedap.

AISKRIM HOMEMADE

Bahan-bahan :
  • 600 mL Heavy Cream
  • 400 mL susu pekat (lain kali aku akan kurangkan sebab aku tak suka manis)
  • Esen vanilla
  • Topping - coklat parut / sirap strawberi / oreo yang dihancurkan / kekacang

Cara membuatnya :
1. Pukul heavy cream sehingga kental.

2. Masukkan susu pekat dan esen vanilla, pukul lagi adunan sehingga sebati.

3. Gaulkan dengan topping mengikut apa yang anda suka.

4. Masukkan dalam bekas bertutup dan letakkan di dalam freezer untuk 4 jam dan lebih.




 Satu perasa strawberi sementara satu bekas lagi aku letakkan dark chocolate parut






2 comments:

insan marhaen said...

nak raya nanti kongsila resepi buat rendang, BC. Boleh saya cuba try. memang tau dah... ibu_suri mesti 'paksa' saya buat rendang untuk makan bersama lemang...

Bearcat said...

InsyaAllah boleh IM. Saya orangnya suka resepi ringkas dan mudah saja. Kalau nak resepi advanced kena rujuk blog2 lainlah hihi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...