Pages

Tuesday, June 24, 2014

Teknik Memasak Lokan


Aku sangat suka makan lokan. Kali pertama aku kenal dengan si lokan masa tu di Terengganu. Walaupun aku ni asal dari kampung yang dekat dengan kuala sungai, aku tak pernah tengok lokan.

Masa tu Abg ikut jalan pantai untuk balik ke kampung. Di tepi-tepi kuala aku nampak banyak gerai jual siput besar longgok-longgok. Oh! Lepas tu baru aku tahu siput besar tu namanya Lokan hehe.

Aku mintak Abg stop untuk tengok dan beli. Aku teringin nak makan. Abg kata kalau kat sana orang bukannya makan sangat lokan ni. Laaa...ruginya. Abg kata rasa lokan ni masin dan silap haribulan banyak pasir.

Ok takpa, kita try dulu ye...

Akhirnya kami angkut dua bungkus besar lokan. Murah ja...tak ingat berapa ringgit.
Malam tu lepas dah cuci bersih-bersih, kami pun mulakan projek membakar lokan di atas arang. Acara bakar-membakar ni berlaku di rumah Makndak di Selising. Sambil bakar sambil makan cicah dengan sos cili Thai. Uh! Sedap. Manis

Semenjak hari tu aku tidak menoleh ke belakang lagi bila melihat lokan di tepi jalan kah kah. Mesti angkut punya.


Kemarin aku pi Tanjung Dawai. Nampak lokan dan kepah. Apa lagi...angkut berplastik-plastik. Aku beli sama kepah untuk Paknjang dan Maklang.

Ok...dah panjang merepek meraban. Mai aku tunjuk cara nak masak lokan bagi yang first time nak cuba masak.

Cara-caranya ialah :
1. Lokan yang baru dibeli jangan letak dalam peti sejuk.

2. Masukkan lokan ke dalam besen/bekas.

3. Masukkan air dan cili kering atau cili padi yang dah dipotong-potong. Gaul. Biar seketika.

4. Method no.3 tu akan buatkan lokan memuntahkan pasir-pasir yang ada dalam mulutnya. (Mulutnya???)

5. Kemudian bersihkan lokan bersih-bersih. Kadang-kadang bila mai time terlebih rajin, aku tonyoh kulit lokan ni dengan penyental periuk sampai berkilat haha.

6. Letakkan lokan di dalam kuali. Tak perlu letak air atau garam. Lokan dah original masin. Lokan juga akan keluarkan air yang banyak masa dimasak. Tutup kuali. Nyalakan api dapur.




7. Sat jer...pastu lokan ni akan ternganga. Ini menunjukkan lokan dah masak...mati ternganga (eeeeiiiww). Yang tak ternganga tu toksah dok ambik. Selalunya itu lokan yang dah mati awai dan isinya rosak.


8. Keluarkanlah isi lokan tu. Pastu bolehlah nak masak ikut resepi yang korang suka.


9. Nak makan terus pun boleh. Sedap dicicah sos cili Thai atau sambal kicap...nyum nyum.

10. Lokan ni dah sedia masin dan manis. Tak perlu letak gula dan garam lagi. Kalau nak masak lain resepi tu lainlah ceritanya.


Ok, enjoy the lokan ;)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...