Pages

Monday, June 1, 2009

Lesen Memandu

Sembang-sembang dengan Kinah yang sedang belajar memandu. Tergelak aku dengar sesi pembelajaran Kinah dengan Pak Burn. Padan muka Pak Burn kot....hehe.

Terkenang aku masa umur 20 tahun, bila mak dan ayah paksa aku ambil lesen kereta. Liatnya aku Tuhan saja yang tahu. Aku rasakan dengan lesen motor dah cukup untuk aku ke sana ke sini.

Dengan berat hati aku pun belajar acuh tak acuh (tapi dalam hati nak juga lulus sebab aku fed-up belajar benda yang aku tak suka berulang kali).

Tiba hari ujian di JPJ Bukit Tengah aku dah macam panik. Dahla seorang diri terkulat-kulat. Dengan pakai t-shirt merah menyala. Muka aku yang 'nerd' dah jadi putih macam cat ICI.

Aku tengok ramai yang pergi ujian berkumpulan, dengan geng. Geng aku cumalah cikgu sekolah memandu aku. Ujian memandu di bukit. Aku dipanggil.

Dengan penuh keyakinan aku masuk ke dalam kereta Iswara putih. (Hangpa untungla belajar memandu dengan kancil). Aku hidupkan enjin dan tekan minyak.

Alamak! Apahal la JPJ kasi kereta rosak pulak untuk aku. Potong stim betul ler.

Lantas aku buka pintu dan angkat tangan, "Encik JPJ, saya dapat kereta rosak, boleh saya tukar kereta lain?".

Encik JPJ pakai 'cap' datang jenguk dalam kereta aku. "Hang tak turun hand-break, hang kata kereta rosak! Jalan!"

Sepantas kilat aku pecut naik bukit. Malunya huhuhu. Sebelum aku memecut kereta naik bukit, aku dengar orang lain yang sedang menunggu giliran gila punya gelak pada aku. Alhamdulillah, sekali ambik ujian aku dah lulus. Good luck to u Kinah hehe.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...