Pages

Sunday, April 17, 2011

Wa love Bahasa Melayu


Sapa setuju dengan aku yang kalau boleh, orang Cina dan India tak teringin pun nak berbahasa Melayu? Kalau setuju sile angkat tangan macam awok.

Ya, mereka lebih mengagung-agungkan bahasa Inggeris. Bahasa Melayu sekadar di pinggiran, cuma sebab terpaksa. Kalau tak dipaksa, haram depa nak guna. Silap haribulan kita pulak yang kena bercakap dalam bahasa ibunda depa.

Perkara ini benar. Paling tak boleh diterima bila aku abis belajar dan mahu mohon kerja di Penang, syaratnya kena pandai berbahasa Mandarin. Dari salah satu segi memang bagus, menggalakkan kita belajar banyak bahasa. Dari segi yang lain pulak, nampak sangat itu cara menindas sesebuah kaum dengan cara yang halus.

Apa kena-mengena aku nak kerja di Malaysia aku kena pandai cakap Mandarin? Ini bukan Hong Kong atau Singapura. Sungguh tak masuk akal. Adakah semua pekerja di situ bersekolah Cina dan duduk di dalam lingkungan kaum depa saja? Atau depa ni semua puak komunis terpendam?

Tapikan, sekarang...orang Cina dan India lebih gigih nak belajar bahasa Melayu. Uh! Bagusnya kan?

Sebab : nak ngorat pompuan Indon yang pakai ala-ala Lady Gagak tu.

Di KFC, masa a.m hour aku tengok begitu gigih dua lelaki cina separuh umur melayan jokes daripada dua perempuan Indon yang berpakaian tak kena masa betuila. Pakaian macam nak pi clubbing. Aku tak tahulah depa dok gelak-gelak tu sama ada faham jokes masing-masing atau gelak sebab sama-sama tak faham apa depa cakap.

Yang pasti ada satu benda ja tak payah cakap pun depa masing-masing dah faham sangat nak buat macam mana. Uweekk....muntah burger.

2 comments:

Insan Marhaen said...

orang Melalyu pun cakap Melayu tak berapa nak betu.

... kiter orang kejer masuk pukul 8. ooppss.. sori...

bearcat said...

tak ape...kita bako jer yeop :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...