Pages

Monday, July 15, 2013

Resepi Biskut Almond London

Memandangkan hari raya Aidilfitri dah tak lama lagi, pasti ada yang mula nak buat biskut raya (rasanya baru seminggu kita berpuasa kan? kui kui kui). Walaupun banyak dijual biskut-biskut raya tetapi aku percaya masih ada golongan yang lebih berpuas hati membuat sendiri biskut-biskut yang diingini.
 
Aku seperti biasa dah order beberapa jenis biskut daripada sepupu dan kawan-kawan. Tak order banyak pun tahun ni. Selebihnya, dua tiga jenis biskut kegemaran pasti aku akan buat sendiri. Selalunya biskut yang aku buat untuk aku, Abg, Iman dan adik-adik aku jer belasah makan. Sebab sedap, tak boleh bagi pada orang lain haha. Teruk.
 
Aku akan berkongsi resepi yang aku dah biasa buat dan terjamin kesedapannya ya. Mungkin resepi-resepi yang akan aku kongsi agak evegreen tapi ada kelainannya sedikit.
 
Untuk hari ni aku nak berkongsi resepi Biskut Almond London. Gambarnya tak ada  sebab biskut belum dibuat. InsyaAllah, sedap :)
 
 
Bahan-bahan :
  • 250 gram mentega
  • 1/2 cawan gula halus
  • 3 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar minyak sapi (cairkan)
  • 1/2 sudu the baking powder
  • 1 sudu besar tepung jagung.
  • Badam sebiji-sebiji - dipanggang
  • Badam cincang
  • Coklat masakan + minyak - cairkan secara double boiler atau masukkan saja ke dalam microwave.
  • Paper cup
Kaedah :
  • Kacau mentega, gula halus dan minyak sapi sehingga sebati.
  • Ayak tepung gandum, tepung jagung dan baking powder. Masukkan ke dalam adunan mentega. Uli sehingga membentuk doh.
  • Bulat-bulatkan doh membentuk oval dan masukkan badam sebiji ke dalam doh. 
  • Letakkan di atas dulang pembakar yang telah dilenser dengan sedikit mentega.
  • Bakar di dalam oven sehingga biskut masak (suhu 180 darjah Celsius, selama lebih kurang 20 minit atau sehingga masak).
  • Masukkan biskut ke dalam paper cup.
  • Sudukan coklat masakan ke atas biskut dan taburkan badam cincang.

Gambar Big Ben di London ganti gambar biskut Almond London yang aku rasa orang London pun tak kenal biskut ni hihihi (sumber Google)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...