Pages

Saturday, December 21, 2013

Sikucing

Anak patung kucing ni hadiah daripada mak dan ayah masa aku berumur 16 tahun. Masa tu aku dapat masuk sekolah berasrama penuh. Aku sedih sangat sebab tak boleh bawak kucing kesayangan aku bersama. Aku dah terbiasa tidur malam dengan kucing. Takkan aku nak usung kucing aku ke asrama. Sah-sah dengan aku, dengan kucing aku kena tendang keluar dari sekolah tu.
 
Suatu hari, balik saja dari BM, mak berikan patung kucing ni pada aku. Korang janganlah gelak, walaupun umur aku masa tu dah 16 tahun, aku masih simpan banyak teddy bear yang mak dan ayah belikan untuk aku. Aku rasa terharu sangat. Kata mak dan ayah ni anak patung terakhir untuk aku. Nanti mak dan ayah tak nak belikan lagi anak patung untuk aku.
 
Maka jadilah sikucing ini peneman setia aku atas katil. Aku sayang sangat sikucing ni. Kalau picit di bahagian perut, kucing ni akan bunyi "Miau, miau." Bila ada time aku susah hati atau ada masalah, aku akan mengadu pada sikucing. Nak mengadu pada mak dan ayah tak boleh sebab mak masa tu mengidap sakit jantung sementara ayah mengidap darah tinggi.
 
Setelah 21 tahun berlalu, sikucing pun dah beralih tuan. Sekarang, sikucing jadi milik Iman. Tapi aku cukup sensitif bila Iman lempar sikucing ni sana sini. Sebabnya inilah satu antara benda yang masih ada yang mengingatkan aku kepada kasih sayang arwah mak dan ayah. Rindu pada mak dan ayah.

5 comments:

insan marhaen said...

IM juga rindukan mak dan abah...

Harap, anak-anak IM juga rindukan ayah dan ibu mereka sekarang ini...

Bearcat said...

Rindukan dorang kan IM....
Ya...saya pun berharap macam tu :)

a.samad jaafar said...

assalamualaikum..
sy juga suka kucing..ada 6 ekor kucing sekarang.. err,,..teddy bear??? sy budak kg..hihihi

t kasih krn sudi singgah di blog sy..sy menghargainya

Bearcat said...

W'sallam wrh...sama-sama.
Saya pun budak kampung...tapi budak kampung yang suka teddy bear :)

Anonymous said...

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...