Pages

Tuesday, January 14, 2014

Sambal Makndak

Percayalah...walaupun rupa sambal ni tak berapa lawa tapi rasanya...aku bagi 5 bintang!
 
 
Waktu cuti sekolah baru ni, Makndak yang tinggal di Kelantan balik ke Penang. Makndak ada sediakan sejenis sambal yang aku rasa sangat sedap dan kena dengan selera aku.
 
Kata Makndak, sambal tu sambal Siam/Thai. Huhuhu...aku memang tak boleh dengan makanan Siam/Thai ni. Pada aku semua jenis makanan Siam/Thai dari kuih-muih sampailah ke lauk-pauk semuanya sedap-sedap belaka.
 
Ok...hari ni aku dah dapatkan resepi daripada Makndak. Aku buat sambal ni untuk makan tengahari tadi.
 
Disebabkan kesedapan sambal Makndak ni, aku yang tak tahan kepedasan ni sampai makan bertepuk meja dan menangis-nangis kekeke.
 
Sambal ni rasanya pedas, masam dan manis. Huh! Cukup rasa. Kata Makndak lagi, sambal ni boleh disediakan dalam jumlah yang banyak pastu simpan dalam peti sejuk. Kata Makndak lagi, bila keesokan harinya sambal ini akan lebih sedap sebab semua rasa akan bersatu (betui ke perkataan ni hihihi)
 
 
SAMBAL MAKNDAK
 
15 biji cili padi
3 biji cili merah (aku tak masukkan sebab cili merah abih)
1 sudu besar cuka
2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
2 biji limau nipis (perah dan ambil jusnya)
2 ulas bawang putih (saiz besar)
1 biji bawang besar (boleh tambah jumlahnya jika suka)
Sedikit belacan - dibakar (aku tak masukkan)
 
CARA MEMBUATNYA
 
Bawang besar dan bawang putih dibakar. Aku potong kasar-kasar semua bawang dan goreng dalam kuali tanpa minyak.
 
Potong cili padi dan cili merah.
 
Kisar cili, bawang dan belacan dengan sedikit air masak.
 
Masukkan bahan-bahan yang dikisar ke dalam mangkuk. Tambahkan air limau nipis, cuka, garam dan gula. Gaul hingga sebati.
 
Siap untuk dihidangkan bersama-sama ulam-ulaman...Kalau nak makan bersama-sama bihun sup pun sedap sambal ni.
 
Cubalah resepi yang mudah ni...pasti tak menyesal :)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...