Pages

Wednesday, October 7, 2015

Sup Kuku Lembu

Kami buat ibadah qurban masa hari raya Aidiladha yang ketiga. Abg ada bawak balik kaki lembu dua pasang. Katanya semua orang di surau tak nak ambik kaki lembu tersebut. Depa malas nak proses dan masak hehe.





Nampak saja kaki dan kuku lembu tu aku dah surrender awal-awal. Oh! Tidak! Aku pun tak reti nak masak. Abg kata jangan paniklah. Paksu kan ada hehe. Nampaknya Paksulah jadi mangsa kena proses kuku lembu tu sebelum boleh dimasak.

Petang tu Paksu datang ke rumah kami. Paksu bawa sabut, bakar sabut sampai habis kami semua kelemasan dalam rumah dengan asap dari sabut. Puncanya silap tempat bakar sabut dan angin pulak membantu tolak asap ke dalam rumah huhu.

Paksu bakar kuku lembu sampai hitam. Err! Kuku tu dah memang hitam kan hehe. Lepas tu Paksu kupas kuku tu (hoof) sampai tinggal isi di dalam sahaja. 

Aku rebus kuku tu lebih kurang dua jam; masukkan halia yang diketuk, kiub daging, dan rempah-rempah semua.

Akhirnya siaplah sup kaki lembu. 

Rasanya?

Pergh! Sebijik macam rasa sup kaki ayam tapi versi lebih besar dan berjeli. Lepas makan aku rasa naik pening jadinya kekeke.

Nampaknya itu kali pertama dan terakhir kami akan makan sup kuku kambing. Tobat! Terlalu berlemak. Abg dah angkat tangan surrender awal-awal kekeke.

2 comments:

aTieYusof Family said...

besor bebenor kaki lembu nya... tapi kmi tak makan...hehe

Bearcat said...

Saya pun tak akan makan lagi kuku lembu tu hik hik. Cukuplah sekali.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...