Pages

Monday, October 24, 2016

RESEPI : BIHUN GORENG TAK PEDAS

Bihun goreng ini aku sediakan untuk Iman maka unsur kepedasan memang tiada langsung. Biasanya aku akan sediakan sambal kicap untuk dimakan bersama-sama bihun ini.

BIHUN GORENG

Bahan-bahannya :
  • Bihun separuh bungkus - aku suka gunakan bihun cap Bintang.
  • 5 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 biji cili merah - dibuang biji
  • 1 mangkuk isi ayam dipotong dadu
  • 1 mangkuk kobis dipotong kecil
  • 1 mangkuk lobak merah dipotong memanjang
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos cili Thai
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar kicap manis
  • Garam dan gula secukup rasa

Cara Memasak :
1. Rendam bihun lebih kurang 30 minit - Aku gemar merendam bihun menggunakan air biasa supaya semasa memasak bihun tidak lembut dan putus-putus.

2. Kisar bawang merah, bawang putih dan cili merah.

3. Tumiskan bahan-bahan kisar sehingga wangi. 

4. Masukkan isi ayam dan masak sehingga air ayam agak kering sedikit.

5. Masukkan sayur-sayuran, sos cili Thai, sos tomato, sos tiram dan kicap manis. Masukkan juga gula dan garam jika perlu.

6. Masukkan sedikit air.

7. Masukkan bihun yang telah disejatkan air tadi dan masak sehingga bihun lembut.





2 comments:

Atie Yusof said...

TQ sharing resepi ni.. baru tercari2 resepi nak goreng bihun yg simple..dah jumpa depan mata ni.. hehe..

Bearcat said...

Alamak...resepi asas untuk bihun jer tu Atie hehe. Sama2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...