Pages

Thursday, March 16, 2017

PROVOKASI & EKSPLOITASI

Baru-baru ini aku dan Abg bertemu seorang kawan lama yang menjual alat-alat penjagaan kecantikan. Tujuan utama ialah aku ingin membeli krim mata untuk mataku yang punya lingkaran gelap akibat tidak cukup tidur kerana bebanan kerja.

Dalam masa pertemuan yang singkat itu kawanku memberitahu aku bahawa wajahku nampak tua dari usiaku yang sebenar. Wajahku nampak stress dan tidak berseri. 

Aku cuma diam sambil tersenyum. Aku akui bebanan kerjaku agak berat dan menyebabkan sedikit stress. Kalau diberikan peluang ingin saja aku bercuti panjang untuk tenangkan fikiran bagi mendapatkan idea-idea baru yang boleh diterapkan di tempatku bertugas.

Selesai mengambil krim mata kami terus pulang ke rumah.

Dasar perempuan kan...
Sesampai sahaja di rumah aku mula bertanyakan pendapat Abg tentang apa yang diperkatakan oleh kawanku tadi. Aku mula menyebik bila teringatkan kata-kata kawanku tadi. Perempuankan hihihi.

Yang kelakarnya Abg dan anakku beriya-iya menafikan kata-kata kawanku itu. Aku pula teremosi dan asyik berfikir perkara tersebut sampai tertidur dibuatnya. Haha.

Selang tiga minggu pertemuan, seorang kawanku yang lain menghantar wassap mahu cuba krim mata yang aku gunakan. Sebenarnya krim itu memang berkesan padaku, alhamdulillah.

Terus aku pula wassap kepada rakan yang menjual krim itu untuk maklumkan kepada dia tentang seorang lagi rakan berminat untuk membeli krim mata tersebut.

Tahu tak apa yang berlaku? Rakanku itu meminta aku beritahu kawan yang nak cuba krim mata itu yang aku ada memakai set penjagaan muka yang dijualnya.

Eh! Tak naklah. Bila pulak aku pakai set penjagaan muka yang dia jual.

"Takper, ko bagitau jer ko pakai. Kulit ko dah ok. Kalau ko kata ko pakai set penjagaan muka ni sure orang akan beli daripada aku. Aku bagi komisyen nanti."

What!!! Haha. Ok bye.

Bila aku ceritakan kepada Abg, dia ketawa besar. Katanya, orang bisnes...biasalah. Provokasi dan eksploitasi itu untuk lariskan bisnes. Aduh! Begitu rupanya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...