Pages

Monday, August 31, 2009

Buka Puasa, macam formal lak kali ni

Semalam berlangsungnya majlis berbuka puasa beramai-ramai di rumah Tok. Keluarga aku, Pak Njang, Mak Lang , Maksu Paksu dan Pak Ngah ja. Itupun dah sendat rumah. Nampaknya rumah kena besarkan lagi untuk menampung bilangan anak cucu cicit Tok Che Su yang makin bertambah :-) Itu belum lagi campur puak-puak Kelantan dan berkumpulnya semua cucu cicit. Menu : Nasi tomato, ayam masak merah, daging masak hitam, jelatah, bingka roti berjagung, puding jagung (2 versi), puding cocktail, kek choc moist, kurma dan buah tembikai susu. Cocktail pes nenas, teh tarik dan kopi o. Pak Njang bawa Mak Njang baru serta anak-anaknya. Mak Njang dan anak-anak yang masak menu utama nasi tomato. Kuih muih sponsor dari pihak-pihak lain. Sedap nasi tomato. Terima kasih. Yang paling bestnya aku dah dapat resepi Daging Masak Hitam hehe. Sapa nak pi mintak sendiri ngan Mak Njang Rosnah. Pak Njang dah pesan "Jangan buat berniaga no...." Hahaha. Aku macam biasa. OKU. Hanya tolong sengih-sengih. Nak makan pun tak berapa selera. Nak bersembang dengan Mak Njang dan anak-anaknya pun aku segan walaupun niat di hati ni ada. Biasala aku. Mula kenal orang memang aku berat mulut, tunggu la lepas tu, penat lak orang tu nak layan aku. Buka puasa semua hanya minum dan makan kuih muih. Selesai solat berjemaah baru semua serbu nasi. Makan sampai sendat dan kemudian sembang-sembang. Yang perempuan sibuk dengan aktiviti membungkus makanan nak tapau. Aku buat suprise pada abg sempena hari lahirnya yang ke 35. Keluarkan kek walaupun mulanya aku malas sebab tengok semua orang dah macam ular sawa kekenyangan. Dah mak dok membebel, mau tak mau terpaksalah jugak. Segan gak aku pada Mak Njang dan anak-anak, almaklum baru kenal. Pak Ngah dengan Pak Njang mulalah nak sakat aku macam-macam. Ni yang buat aku lagi segan hehe. Maka terpaksalah juga suap kek ke mulut abg. Selamat Hari Jadi Abg! Kinah, Amnah dan Samirah pulak asik bergambar sambil makan kek. Ish....haruskah aku delete semua gambar depa? hehe. Akhirnya semua balik. Kami yang terakhir balik lepas puas merapu ntah apa-apa ngan Mak Lang, Pak Lang dan Kinah. Maka tamatla cerita majlis berbuka puasa yang aku rasa macam formal lak kali ni. Ni mungkin sebab dengan kehadiran tetamu-tetamu baru buat suasana jadi sedikit formal. Kalau balik Mak Ndak, Adik An dan Mak Long aku rasa mau pecah rumah dengan cerita lucu yang entah hapa-hapa. Takpa, kita tunggu raya ketiga pulak. Walaupun aku OKU yang sekejap-sekejap rasa tak selesa sebab sakit, aku tumpang gak gelak semangkuk dua hehehe.

2 comments:

pulasan007 said...

cis...x dpt p

bearcat said...

takpa....Pak Ngah dah double makan untuk Dad hahaha. Sampai mengah tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...