Pages

Tuesday, August 25, 2009

Cerita Puasa

Masa aku kecik, kalau tiba bulan puasa aku memang seronok. Seronok bila mak mula keluarkan oven Butterfly. Yahuuuuu! Mak nak buat kuih raya.

Biasa mak dan kak Ina buat malam, lepas buka puasa. Dapatlah aku kebas biskut 5-6 biji. Lepas tu lari main sorok-sorok, main toi, main tuju ayam. (memang gila...main malam-malam...dengan alasan hantu tak dak).

Ada juga aku main bunga api dan mercun. Insiden yang paling aku tak boleh lupa ialah : Aku cucuh mercun roket. Baik punya menghala ke langit. Tapi malangnya mercun tu betul-betul landing dalam atap nipah rumah Wa.

Masa tu hanya Allah yang tahu perasaanku. Aku berdoa sampai meleleh air mata. Aku terbayangkan rumah Wa terbakar menjelang raya. Dahla Wa orang susah. Alhamdulillah. Doa aku makbul. Mercun tak jadi meletup dan terbakar. Aku tunggu 2-3 minit. Selamat. Dengan muka pucat aku berhenti main mercun. Main bunga apa kerat-kerat kecik dahla....serik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...