Pages

Friday, May 3, 2013

Memanggey

Memanggil atau memanggey adalah istilah orang utara bagi menjemput orang makan kenduri.
 
Kad kahwin adik bongsuku dah siap. Aku dah mula menjalankan misi memanggey. Orang pertama yang bertuah itu adalah kawan baik arwah mak.
 
Biasanya orang memanggey cuma bersalaman sambil bertanya khabar dan menyatakan tujuan mereka datang sambil memberikan kad jemputan. Jarang sangat orang datang memanggey akan masuk ke dalam rumah dan makan minum sampai kenyang baru beredar.
 
Mungkin pengalaman pertama; kami dah terlajak bersembang siap makan minum dan menonton cerita kartun di rumah makcik tersebut yang merupakan jemputan pertama kami. Hangus 30 minit.
 
Aku juga akan memberi penelitian pada pakaian semasa memanggey. Kebetulan aku memakai jeans dan blouse. Jeans agak sendat. Bukan salah jeans, salah aku yang tak habis-habis mengumpul lemak. Jeans tu asalnya longgar. Natijahnya, makcik itu memandang aku atas dan bawah.
 
Ish.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...