Pages

Thursday, April 25, 2013

Kisah Hantu Di Asrama Sekolah (2)

Pada waktu petang yang dikhaskan untuk permainan petang, biasanya aku akan melepak bersama seorang kawan baik di belakang bangunan sekolah. Bukan tak berminat nak bersukan tetapi aku tak berapa senang dengan keadaan di sekolah baru ku ini. 

Aku dikira "budak baru" di sekolah tersebut kerana aku masuk ke sekolah berasrama penuh semasa tingkatan empat. Jadinya mereka yang masuk dari tingkatan satu menganggap diri mereka sebagai senior. Bila dah rasa senior, mulalah apa saja yang "budak baru" seperti aku ni buat dianggap serba tak kena. Ada saja benda nak dijadikan hal dengan tujuan nak membuli. Segelintir pelajar pembuli seperti ini memang ada di mana-mana. Yang baik-baik pun ramai juga dan aku senang berkawan dengan mereka.

Jadinya untuk menghabiskan masa waktu permainan petang itu, aku dan kawan akan bersembang kosong atau membaca buku di belakang bangunan sekolah. Kebanyakan pelajar lain akan menyertai aktiviti di padang.

Pada suatu petang kami duduk di atas tangga tingkat satu berdekatan dengan makmal. Kami berbual sambil tergelak-gelak kecil. Kebanyakan isi perbualan kami adalah tentang kerinduan pada keluarga serta apa yang berlaku di dalam kelas.

Tiba-tiba kami terdengar bunyi riuh-rendah seperti sebuah majlis kenduri sedang berlangsung berdekatan tempat kami duduk. Kami terus terdiam. Aku kemudiannya mengajak kawanku untuk pergi meninjau apa yang berlaku. Mungkin ada yang buat suprise party  kot. Kawanku dah mula pucat. Dia takut. Aku pun takut tapi pura-pura berani.

Kami menjenguk ke dalam makmal yang berbunyi bising itu. Kosong. Pintu berkunci dan tak ada seorang manusia pun di situ.

Dengan tiba-tiba bunyi itu terhenti.

Apa lagi, kami pulak lari tak cukup kaki.

Agak-agaknya siapalah yang buat suprise party  tu kan? Alahai....seram.

3 comments:

Anonymous said...

Kenduri kawin cigu korg kot..haha

Bearcat said...

Haha yelah tu cikgu kenduri kawin kat makmal Sains.

Anonymous said...

pengetua buat concert kot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...