Pages

Tuesday, April 23, 2013

Kisah Hantu di Asrama Sekolah (1)

Hari ini aku nak bercerita tentang hantu aka makhluk halus yang pastinya bukan semut atau tungau.

Kisah ini berlaku semasa aku bersekolah di sebuah sekolah berasrama penuh di utara tanah air.

Entah apalah sebabnya, sekolah berasrama ni selalu saja dikaitkan dengan cerita-cerita hantu.

Waktu sesi orientasi masa mula masuk sekolah, pengetua awal-awal dah buat pengumuman yang sekolah ini bebas daripada hantu.

Hek eleh! Macamlah aku nak percaya sangat kata-kata pengetua tu. Kalau tak ada hantu masakan sampai beliau perlu buat pengumuman macam tu walhal tak ada sesiapa pun buka mulut bertanyakan hal itu kepada beliau.

Kes 1 terjadi semasa aku menghuni tingkat paling atas di bilik yang bersebelahan dengan tandas dan bilik mandi. Aku seorang yang paling tak suka berebut-rebut dalam apa-apa perkara terutamanya bab mandi. Aku juga tak suka mandi semasa orang ramai sebab aku malu. Oleh kerana itu, aku rela bangun pada pukul 5 pagi dan mandi berseorangan di bilik mandi.

Memang sunyi dan gelap selalunya awal-awal pagi. Tapi aku tak pernah kisah semua itu. Kadang-kadang sedang mandi, aku terdengar pancur hujan di bilik sebelah juga berbunyi. Sayangnya tak pernah pula aku ternampak siapa yang mandi di situ.

Pada suatu hari, aku dan seorang kawan bangun pada pukul 3 pagi untuk siapkan kerja sekolah yang belum selesai bersuluhkan lampu suluh.

Mulutku tiba-tiba gatal mahu menegur.

Aku : Kalaulah tiba-tiba ada orang mandi dan basuh baju time ni...hehehe.

Kawanku hanya tersengih mendengar keceluparan mulutku.

Tiba-tiba terdengar pancur air hujan dibuka di bilik mandi sebelah beserta bunyi orang memberus kain.

Apa lagi, lintang-pukang kami berdua naik ke atas katil dan berselimut. Hampeh punya hantu!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...