Pages

Thursday, August 16, 2012

Berkemas-kemasan

Bersepah-sepah ruang tamu. Aku tengah mengemas baju dan barang-barang untuk bawak pulang ke kampung. Beg Iman dah ready. Beg mak dan pak budak tak ready lagi. Lembik betul ler nak kemas-kemas time puasa ni. Kalau hari biasa aku kemas baju macam The Flash. Zapp zupp zapp. Ready berdiri 3 buah beg hehe.

Perangai tak senonoh aku adalah, jika pukul 8 pagi nak bertolak, pukul 6 pagi baru aku kemaskan beg pakaian. Mana tak macam The Flash. Nampaknya di bulan puasa ni gagal aku menjadi The Flash. Dekat tiga jam dah aku termenung tengok baju-baju. Nasib baik aku tak golek-golek dalam timbunan baju tu jer (perangai tak senonoh aku sejak kecik) Seronok golek-golek dalam longgokan baju yang baru diambil dari ampaian....rasa selesa macam kucing bersantai. Tak percaya cuba try!

Sedapnya gerbil-gerbil aku tido di bulan puasa. Bukan depa posa pun.

Ramadhan kali ni aku asyik nak berbuka dengan Nasi Arab jer...sikit-sikit Lamb Mandy. Sedap nikmatnya tak leh nak cerita. Sayangnya di sini aku tak jumpa lagi Nasi Lamb Mandy sehebat di Bangi dan Kuala Lumpur. Sebabnya nasi yang dijual di sini dimasak menggunakan beras biasa, bukan beras panjang @ basmathi. Nak jimat kos kot tapi harga sama jer macam kat KL tu. Dengan itu aku telah mencari resepi nasi Arab dan akan ku kerjakan untuk membuatnya selepas raya ni. Yeay! Boleh makan sampai pengsan. Sayangnya, Abg tak minat nasi ni. Diakan orang Siam...asyik dengan Tom Yam tak abih-abih. Kiranya aku orang Arablah kan...kan...kan...  keh keh.


Nasi Lamb Mandy versi Iraq. Daging kambing tu memang marvellous!



Yang putih tu dessert (sedap), kuah kentang dan baked beans. Tak reti nak describe.

Biasanya nasi ni aku makan waktu berbuka dan bersahur. Portion besar. Mana larat nak perabih walaupun tengok pada badan aku nampak macam makan banyak tapi aku makan sikit jer. Kambingnya sangat sedap lembut. Dessert tu pun sedap. Buat daripada susu, ditabur kelapa kering. Dua kuah tu pun sedap, pekat tapi aku tak tahu nama depa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...