Pages

Tuesday, May 3, 2016

Balik Kampung

Sempena cuti Hari Pekerja 1 Mei, aku pasti ramai yang ambil peluang untuk balik ke kampung masing-masing. Begitu juga dengan Abg. Sebenarnya kami akan bersama-sama rombongan Paksu untuk menyambut menantu. Dah sehala, maka balik kampung teruslah.

Dari rumah anakku ok, sihat alhamdulillah. Tapi sesampai saja di kampung, lelah dah mula menyerang. Tercungap-cungap. Rasanya dah lama Iman tak diserang lelah. Berkemungkinan perjalanan yang panjang, cuaca luar panas dan cuaca sejuk aircond dalam kereta dah bercampur-baur menyebabkan lelah menyerang.

Akhirnya kenduri menyambut menantu pun kami tak pergi. Iman ke unit kecemasan. Lepas tu rehat-rehat sahaja di rumah sambil sambung guna inhaler.

Disebabkan cuaca yang amat panas kami bawa Iman berehat di tepi pantai. Iman tidur lena di dalam kereta yang dibuka pintunya. Angin pantai yang bertiup buat Iman nyenyak betul.


Dari kejauhan ternampak Pulau Topi. Aku selalu tertanya-tanya apa yang ada di pulau ini.

Cantik betul cuaca pada masa tu. Sayangnya kami tak bawa tikar. Kalau tidak memang kami dah landing kat situ sambil makan nasi bekal yang dibawa.

Bila aku lihat pada pokok kelapa yang dogol tu hati terasa sayu. Teringat akan diri sendiri yang dah semakin berumur dan bila-bila masa pun akan jadi seperti pokok kelapa itu...

Banyak kambing yang kami lihat di pantai. Kambing yang makan apa saja. Aku lihat kambing-kambing ini memamah plastik...kambing oh kambing. Akhirnya kami sedekahkan kuih akok yang dibeli kepada kambing ini. Licin dimakannya. Sakit perut nanti tanggung sendiri ya kekeke. Sebabnya kambingkan herbivor, makan tumbuh-tumbuhan. Ini makan kuih akok pulak. Kata Abg, elok kambing ni makan kuih akok kedut daripada dia makan plastik tu kekeke.

Rasa tenang sekali bila balik ke kampung. Bertambah tenang dapat berjumpa ibu dan bapa mertua.

2 comments:

insan marhaen said...

teringat semasa saya pergi mukhayyam di pulau songsong, kedah.

pemandangan yang sama...

lupa rumah dan ibu_suri sekejap...

Bearcat said...

Saya belum pernah sampai di Pulau Songsong. First time dengar nama pulau tu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...