Pages

Saturday, May 28, 2016

Resepi : Ayam Goreng Ala Mamak

Resepi ini aku ambil dari FB.
Nama asal resepi ialah Ayam Goreng Mamak.
Tapi boleh ke ayam menggoreng mamak kekeke.
Gurau jer :-P

So sajer jer aku ubah letak nama Ayam Goreng Ala Mamak.


AYAM GORENG ALA MAMAK

Bahan-bahan :
  • 1 ekor ayam
  • 6 sudu besar tepung jagung
  • 6 sudu besar tepung beras (Cap Gajah Seekor tu)
  • 3 tangkai daun kari


Bahan kisar :
  • 6 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 5 tangkai cili kering
  • 2 sudu besar rempah kari (aku guna rempah kari ikan)
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar lada sulah
  • Garam secukup rasa


Kaedah membuatnya :

  • Perap ayam dengan bahan kisar, tepung jagung, tepung beras dan daun kari selama 1 jam atau lebih. Masa perap tu elok letak dalam peti sejuk.
  • Panaskan minyak yang banyak dan goreng ayam sehingga masak.
Ayam sedang diperap. Ayam nampak plain sebabnya aku tak letak cili kering. Iman tak makan pedas.


Ayam sedang digoreng. Baunya alahai...sedapnya.


 Ayam goreng sedia untuk dimakan



Siap! 
Sedap!
Rangup!

Lepas ni mamak boleh tutup kedai haha. 

2 comments:

insan marhaen said...

suka makan ayam goreng kedai makan tepi masjid kubang semang.

tak tau nak katalah... ala mamak ke dak...

Bearcat said...

Saya tak pernah singgah kedai makan di Kubang Semang.
Sedap ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...