Pages

Monday, May 12, 2014

Beli Ikan

Assalamualaikum.

Hari tu aku beli ikan segar di Pantai Malindo.
Ikan yang betul-betul segar sebab baru naik daripada bot nelayan.
Harga? Sangat-sangat murah.
Rasa nak nangis masa beli tu.
Kalau di pasar aku kena bayar hampir rm100 untuk ikan sebanyak itu.
Tapi di sini rm20++ jer

 Ini ikan Pecah Periuk. Jangan tanya aku...aku baru kenal ikan ni haha. Tapi sedap buat masak tiga rasa atau kukus. Rasa ikan ni macam ikan Siakap. Nasib baik makcik tu tolong siangkan siap-siap. Kalau tidak memang terkebil-kebillah aku tengok ikan ni dengan sisiknya yang power rangers tu haha.

Ni pulak ikan Sebelah. Aku cukup suka makan ikan Sebelah. Masa kecik-kecik arwah mak selalu masak ikan ni. Goreng garing atau gulaikan, memang enak.

Ni pulak ikan Kebasi aka ikan Selangat. Apa lagi...aku dah masak Kebasi Reput Tulang . Kebasi Reput Tulang ni rasanya dah ala-ala pekasam cumanya ia tak ada rasa masam beras. Kalau makan nasi berlaukkan Kebasi Reput Tulang memang boleh menambah nasi tiga pinggan hehe.

Inilah rupanya Kebasi Reput Tulang yang digoreng setelah direbus dengan asam keping dan garam selama satu hari. Ikan yang telah direbus boleh disimpan di dalam peti sejuk. Masa nak makan baru keluarkan dan goreng.

Ikan lain yang aku beli adalah ikan Termenung.
Hijau-hijau lagi.
Udang Laut pun aku beli...memang murah sangat-sangat.
Manissss

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...