Pages

Thursday, December 10, 2009

Pertama Kali Kami Bersua



Kali pertama aku lihat hantu masa berumur 3 tahun.
Masa tu kami sekeluarga baru pulang dari Pahang, naik keretapi.

Sampai saja di rumah aku jadi tak tentu arah.
Aku mula menangis.
Menangis dan menangis.

Mak dan ayah jadi tak menentu tengok aku menangis tak henti-henti.

Aku masa tu masih kecil. Tak tahu macam mana nak beritahu mak dan ayah apa yang aku nampak.
Akhirnya aku bersuara "Hantu, hantu."

Aku tunjukkan setiap arah di mana hantu yang aku lihat melompat-lompat.
Memang hantu tersebut melompat-lompat di sekeliling aku.

Mak terus bacakan ayat-ayat suci Al-Quran padaku.
Ayah capai penyapu lidi dan kibaskan ke arah yang aku tunjukkan.

Akhirnya hantu tersebut hilang.
Aku terlena dalam sedu-sedan.
Aku demam panas yang teramat lepas tu.

Eh! Tak percaya ke?
Betul, aku masih ingat apa yang berlaku walaupun umurku baru 3 tahun.
(Dan aku masih ingat lagi bila aku lihat jasad arwah Pakcik Man dikapankan...aku masih kecil masa tu).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...