Pages

Saturday, December 26, 2009

Jom Posing



Tadi petang aku saja suruh abg bawa aku ronda-ronda di Empangan Mengkuang. Ronda-ronda dalam kereta saja, bukannya aku boleh turun berjalan. Sekurang-kurangnya dapatlah aku legakan biji mata tengok kehijauan dan pemandangan yang berbeza; kalau tidak asyik pandang tilam dan dinding bilik. Bosan!

Aik! Di celah-celah pokok kami nampak macam ada pasangan berbaju cantik lebih tepat berbaju pengantin. Aaa betullah ada pengantin baru bergambar di celah-celah pokok dan rumput memanjang memendek yang tidak dimesin. Mulanya aku ingat aku dah nampak puteri dan putera bunian kat Empangan Mengkuang. Almaklumlah Empangan Mengkuang tu kan ala-ala misteri sikit hehe.

Kemudian bila abg drive melalui tempat parking, ada lagi sepasang pengantin yang sedang tersipu-sipu diarah oleh jurugambar untuk berposing. Apada...kalau dah tahu malu buat apala pergi ambil gambar di tempat-tempat macam tu. Ambik gambar dalam bilik dah ler...

Bila abg belok untuk pusing balik ada lagi sepasang pengantin juga sedang tersenyum-senyum diarah berposing oleh jurugambar.

"Abg, awat depa berposing sakan kat sini?" aku bertanya pelik.

"Ntah," jawab abg malas layan aku.

Empangan Mengkuang tak menarik mana pun nak dijadikan latar belakang gambar. Lainla kat Botanical Garden atau Putrajaya...Itu baru best!

"Baikla depa pi ambik gambaq dalam studio lepas tu superimposed kan kononnya depa dok kat mana-mana," aku terus membebel macam nenek tua.

Abg buat deeek saja. Ces.

Teringat zaman aku kawin dulu. Jangankan jurugambar, jurumekap pun tak ada. Akulah mekap muka aku sendiri, nasibla jadi macam hantu ke tepung gomak. Bukannya apa sebab itulah pertama kali aku pakai alat mekap ke muka sendiri hahaha. Jurugambar lagilah jauh panggang daripada api. Harapkan kawan-kawan dan sedara-mara saja yang ambikkan gambar. Itu yang bila siap gambar aku rasa nak menangis pun ada. Ada sekeping dua saja yang ok, yang lainnya hancus!

Tapi apa boleh buat, kawin ni pakai duit banyak. Jadi berjimatlah apa yang perlu. Apa yang penting keberkatan dan elakkan pembaziran.

Cuma aku tak nafikan, masa adik-adik ipar aku kawin, ada gak terasa kecik hati sikit. Apa taknya, tengok depa bersalin baju macam buat fesyen show. Muka sorang-sorang lak bergemerlapan macam artis-artis.  Ada jurugambar lak tu. Kemudian aku tenang-tenangkan diri dan berfikir secara waras kembali. Buat apalah aku jadi seperti orang lain. Cukuplah aku jadi diri sendiri. Yang penting segalanya telah selamat dan aku bahagia. Alhamdulillah.

Dan yang penting tak ada gambar aku berposing di Empangan Mengkuang...apa kelassss! Hahaha (ayat orang dengki).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...