Pages

Monday, July 21, 2014

Bengkang Sukun aka Bingka Sukun

Hari tu adik aku ada bagi dua biji sukun. Kat rumah mak mertua adik aku banyak pokok sukun. Depa sampai tak tau nak buat apa dengan buah sukun.

Aku suka makan sukun yang digoreng. Dulu, selalu mak buatkan goreng sukun lepas tu makan cicah dengan gula. Masa di rumah bujang pula, kami goreng sukun dan cicah dengan sambal kicap. Sedap.

Di bulan puasa ni kalau buat goreng sukun sah tak berapa nak laku. Sebabnya di bulan puasa semua orang makan sikit jer. Masuk nasi dan air lepas tu perut full.

Yang aku tahu sukun ni boleh dibuat cekodok selain dari digoreng. Takkan nak buat cekodok sukun sebanyak itu. Akhirnya aku terjumpa resepi bingka sukun di internet. Kalau di utara, bingka kami panggil bengkang. Maka jadilah bengkang sukun di tengahari itu.

 Bengkang aku tak sempat nak berkerak, aku terpaksa bergegas nak masuk ke ofis semula hehe.
Sedap rupanya bengkang sukun. Lembut, lemak dan wangi. Ni rupa bengkang yang aku potong masa tengah panas-panas...nak bagi pada kawan ofis aku. Sepatutnya aku tunggu sejuk dulu baru potong...tak dan dah pun.


RESEPI : BENGKANG SUKUN aka BINGKA SUKUN
Oleh : am66 (My Resepi)

Bahan-bahan :
400 - 500g isi sukun yang lembut (kisar dengan sedikit air)
200g tepung gandum
180g gula
300mL santan (aku guna santan kotak)
4-5 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil garam
sedikit pewarna kuning
sedikit bijan (aku tak letak...bijan abis)

Kaedah :
1. Kisar isi sukun dengan sedikit air.

2. Kisar telur, gula, santan dan tepung.
3. Tapis adunan untuk pastikan tiada tepung bergentel.
4. Masukkan esen vanila dan pewarna kuning. Kacau rata.
5. Tuang ke dalam loyang yang telah dilenser dengan minyak atau butter (aku lenser dengan minyak sapi...wangi)
6. Taburkan bijan dan bakar di dalam oven suhu 170 darjah celsius selama 1 jam. Gunakan api atas bawah.
7. Biar sejuk baru dipotong.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...