Pages

Sunday, March 8, 2009

Aku Marah; Taman Ular Perlis

Kesian kura-kura ni....melilau-lilau dengan badan kotor dan ada cengkerang yang pecah. Tak kesian ke tengok?? Ini namanya penderaan haiwan!
Memerang yang badan berkudis terbaring lesu di bawah tunggul kayu ni. MENYEDIHKAN!
Semalam aku marah.
Bila lihat ada makhluk terseksa.

Saban tahun aku datang ke Taman Ular di Perlis; dengan harapan mata aku akan dapat melihat pemandangan yang lebih baik berbanding kunjungan aku sebelumnya.
Tapi hampa.

Pekerja di sini tak dibayar gaji ke? Tapi kesalahan tak perlu diletakkan di bahu para pekerja bawahan. Yang memainkan peranan ialah orang atasan yang terlibat dalam urusan Taman Ular ini.

Korang ingat kura-kura, Iguana dan biawak boleh makan plastik dan bekas-bekas makanan yang dibuang ke dalam tempat dorang ke?


Hangin satu badan bila aku tengok betapa daifnya haiwan-haiwan tersebut. Dengan bekas air yang kotor, kangkung yang lembik lenyek.

Belum sempat aku ke sangkar-sangkar di bahagian belakang, hujan turun. Aku tahu, Allah tak mahu aku hangin lagi. Mungkin aku akan jadi Hulk kalau aku lihat ada lagi beruk kudung yang nasib tak terbela.

Mentang-mentang haiwan tak boleh bersuara, suka hati korang nak buat apa pung.
Kalau rasa tak sayangkan haiwan, tak perlu dengan gahnya mahu buat taman itu taman ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...