Pages

Saturday, March 14, 2009

Kerana Mulut...

Ada satu malam, Mak, Mak Lang, Tok, Kinah, Izat, Abg dan aku makan di gerai char koey teow. Kalau ikut aku memang malas nak pergi sebab aku allergik char koey teow. Lepas makan mesti dalam perut rasa gatal kemudian tumbuh bintik-bintik merah di badan.

Ish. Memandangkan aku jenis suka beramai-ramai dengan sedara, aku pun ikut. Seronok. Ramai orang. Gerai dekat dengan Sunshine.

Masa ambik order, mak tanya orang tu "Hangpa basuh teluq dak?" (Mak Lang dah bangun sambil bisik pada aku....alamak...mak mula dah....fikirku).

Opps! Jangan terkejut. Mak memang 'outspoken', kekadang menakutkan....sifat tu dah turun pada adik aku Izat. Hai...

Orang ambik order tu pun jawab "Alamak, teluq banyak, kami tak dan nak basuh."

Tu dia...pecah rahsia.

Aku tengok muka orang ambik order tu dah lain macam. Kurang peramah berbanding mula ambik order tadi.

Mak pesan lagi "Basuh teluq tu, basuh."

Izat pulak menambah "Teluq basuh....basuh teluq." (Mak memang suara kuat).

Aku diam, tunduk....pandang tempat lain. Ni adalah yang nak kena, fikir aku sendirian. Sebab aku tahu sangat dah kalau orang menjual makanan ni. Jangan cuba cari pasal dengan dorang (bukan semua). Silap haribulan kejang kat situ.

Malam tu rupanya mak muntah dan cirit-birit. Cuma mak sorang. Orang lain ok ok saja.

Sebenarnya dengan ikhlas aku beritahu, aku cukup berdebar-debar bila bawa Mak dan Izat keluar makan. Sebabnya.....sebab itulah.

2 comments:

scr said...

haha...kentang goreng yg kinah pesan x antaq sampai balik...hampeh...hehe...

bearcat said...

nasib baik tak sampai...kang makan muntah ijau lak hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...