Pages

Thursday, September 10, 2009

Rindu yang Tak Pernah Padam

Rindunya aku nak kembali bersilat. Dah lebih 10 tahun aku tinggal terus silat. Bukannya benci tapi keadaan yang tak mengizinkan. Sebenarnya abg yang tak izinkan aku bersilat lagi bila aku berkahwin.


Aku kenal silat masa berumur 13 tahun. Sebelum tu aku memang aktif bersukan di sekolah. Bila dah kenal silat, aku mula jatuh cinta. Jatuh cinta yang melampau. Ayah memang galakkan aku masuk silat, mak kurang sikit tapi mak tak membantah. Asalkan pelajaran aku tak terganggu dan aku tahu jaga diri.

Memanglah aku berangan-angan mahu kahwin dengan orang yang sehaluan dengan aku, pandai silat. Jadi taklah hilang terus seni itu dari dalam diri ini. Tapi muka macam aku ni, budak-budak yang join silat sama aku pun tak pandang. Dahla pakaian pelik berbanding org lain (mak la ni....aku terpaksa pakai apa saja yang mak beli tanpa bantahan...mana ada duit nak cakap banyak-banyak). Kesian kat aku hehe dok admire kat org senyap-senyap, habuk pun tarak (masa tu la).

Lepas aku kahwin aku baru tahu... Abg rupanya memang tak reti dan tak minat langsung dengan seni mempertahankan diri. Minatnya cuma pada bola. Kalau boleh main bola, kaki sampai bengkok pun tak apa.

Aku ajak juga abg untuk join kelab karate berhampiran. Sebelum ni pun aku memang ada belajar karate, ingat mau sambung lagilah. Abg sengih-sengih saja. Akhirnya abg suruh aku ajar dia langkah silat. Aku pun apalagi seronoknya bila abg tunjuk minat (sebenarnya abg cuma nak ambil hati aku kekeke).

Maka bermulalah sesi pengajaran dalam rumah. Aduhai, bila nak lentur pokok buluh bukannya senang. Last-last jadilah sesi itu sesi gelak guling-guling dan aku naik angin tumbuk abg mana yang sempat. Benci betul bila aku ingat saat tu kekeke. Dahla banyak komen, kuda-kuda macam kambing-kambing, lagi mau gelak-gelak.

Dua, tiga kali aku ajar abg akhirnya aku 'surrender'. Bagi dia main bola cukuplah. Akhirnya keinginan aku terpendam macam tu saja. Yang boleh aku buat cumalah merindu. Pantang dengar gendang silat, aduh...tak dapat tahan kaki nak sepak-menyepak.

Last sekali aku tengok persembahan silat masa kenduri Fatimah. Masa tu aku sibuk tolong sendukkan lauk-pauk untuk tetamu. Bunyi saja muzik silat, aku dah tak senang duduk. Jenuh gak nak seka air mata yang tiba-tiba meleleh-leleh tak semena-mena. Dahla tangan nak senduk lauk...ciiit. Rupanya abg rakamkan persembahan silat tu. Dia tahu aku rindu sangat nak bersilat. Balik rumah abg tunjukkan pada aku. Terubatlah sikit rindu ni.

Abg pernah suarakan aku sebab apa dia tak suka silat. Katanya budak silat ramai yang kerek, perasan hebat dan selalu cabar orang untuk bergaduh. Memang betul pun. Aku tak nafikan segelintirnya memang macam tu. Nak buat macam mana, hati manusia ni kan lain-lain. Tapi janganlah kerana seorang abis semua orang silat diborong suka gaduh. Kesian aku. Aku tak suka gaduh. Tapi aku pernah angkat meja dan lempar pada budak lelaki kelas aku, dan aku tumbuk perut dia. Memang betullah kot. Hehehe dah org mula dulu, kita balas sajalah.

Nanti bila ada anak, aku nak anak aku kenal silat sebelum dia kenal seni mempertahankan diri yang lain-lainnya. Walaupun abg tak setuju, aku akan pujuk abg. Kita ambil sajalah yang putih, yang hitam tu kita tolak-tolaklah ke tepi. Kita boleh buatkan bang?

Terlalu banyak kenangan aku dan silat, terlalu. Walaupun silat pernah buat aku menderita tapi itulah bila dinamakan cinta...cinta itu memang buta.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...