Pages

Thursday, April 29, 2010

Xanthomas

Xanthomas atau skin cholesterol deposition adalah suatu keadaan di mana lebihan kolesterol akan terkumpul di bawah kulit. Xanthelasmas, keadaan di mana kolesterol berlebihan terkumpul di kawasan mata. Ini yang aku hadapi sekarang.

Pada awalnya, dalam dua tahun lepas, Paknjang orang pertama yang menegur keadaan mataku. Masa tu warna keputihan di bawah mata tidak terlalu ketara dan aku pun buat tak kisah. Semakin lama, lapisan keputihan itu jadi lebih melebar dan mula terdapat di kedua-dua belah mata. Sangat ketara.

Baru aku tahu keadaan ini merupakan satu indicator paras kolesterol yang tinggi dalam darah. Kita sudah sedia maklum yang di bahagian mata juga terdapat banyak salur-salur darah. Jadi kolesterol yang berlebihan akan pergi dan terenap di bahagian mata juga.

Tidak mudah untuk hilangkan xanthelasmas; atau dalam erti kata lain ianya mungkin tidak akan hilang malah akan menjadi lebih teruk. Aduh, buruk sudah mata aku. Tapi yang lebih membimbangkan ialah tahap kesihatan jantung aku. Bulan lepas paras kolesterol aku 6. Tahap kolesterol yang baik ialah 4. 5-7 itu kira dah tinggi.

Nampaknya aku terpaksa berpantang makan seafood dan makanan yang berlemak tinggi. Dengan harapan, kolesterol akan turun kembali dan mata aku kembali normal. Mahu tak mahu terpaksa ambil oats, lecithin dan omega 3.

4 comments:

hentian said...

Kalau dahulu hidup untuk makan, sekarang terpaksa makan untuk hidup...

Bearcat said...

betullah tu :-)

bantalbucuk said...

alamak..kalau ad lendir di sekitar mata mcm mna plak ?

Bearcat said...

eloklah ucuk pi check doktor. kadang-kadang itu tanda kolesterol jugak tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...