Pages

Saturday, April 22, 2017

PETUA UNTUK LEBATKAN BUAH LIMAU PURUT

Aku ada tanam pokok limau purut dan pokok limau kasturi. Ini kali kedua aku tanam pokok-pokok limau. Kali pertama memang menghampakan. Pokok tak nak membesar. Bila membesar pulak daun-daun limau dimakan oleh rama-rama dan serangga.

Kali kedua aku tanam pokok limau aku dah pandai guna baja dan racun organik. Alhamdulillah pokok limauku tumbuh dengan elok tetapi tak berbuah pulak. Aish!

Kebetulan masa aku bantu mandikan mayat arwah mak sedaraku, makcik M yang mandikan mayat tu bawakan limau purut yang banyak dan segar-segar.

Rupanya makcik M tanam sendiri pokok limau purut untuk mudahkan urusan memandikan jenazah. Pesan makcik M padaku  supaya siram pokok limau dengan air yang banyak. Dan bila berbuah, rajin-rajin sedekahkan kepada orang. 

Menurut makcik M lagi, pokok limau purutnya berbuah tak henti-henti dengan lebatnya. Ramai orang datang minta buah limau purut dari makcik M dan makcik M sedekahkan jer pada depa.

Balik saja ke rumah aku pun buat seperti mana yang makcik M ajarkan. Alhamdulillah...memang pokok2 limauku berbuah dengan banyaknya dan segar-segar.

Berbunga-bunga hatiku bila tengok buah limau bergayutan di dalam pasu :-)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...