Pages

Friday, April 21, 2017

RESEPI : SUP DAGING SIMPLE & IKAN REBUS

Adik-adik dah balik setelah seminggu di rumahku.

Sepanjang adik-adik ada di rumah, agenda makan tak henti-henti sampai aku naik seram. Kami tiga beranak bukan jenis yang makan bukan-bukan. Biasanya masih ada kawalan. Nak makan yang sedap-sedap pun sekali-sekala sahaja.

Bila adik-adik dah balik lifestyle kami kembali normal. Fuh! Berdebar tengok dalam seminggu badan aku dan Abg agak berisi haha. Adeih! Mana tak naik berat jika setiap masa makan, makan dan makan. Makanan pula berlemak, manis dan nyum nyum.

So, hari ini aku cuma masak Sup Daging Simple dan Ikan Pelata Rebus untuk makan tengahari. 

Simple kat sini bermaksud memang simple habis. Lebih kepada rebus. Kiub stok atau sebarang perasa tidak digunakan langsung. Alhamdulillah, masakan tetap sedap.



SUP DAGING SIMPLE

Bahan-bahan :
  • Daging
  • Halia, bawang merah & bawang putih kisar
  • Kentang
  • Carrot
  • Bunga lawang, kulit kayu manis & buah pelaga
  • Lemon / limau nipis
  • Gula & garam
Cara memasak :
1. Masukkan air, daging, bahan kisar dan sedikit gula ke dalam periuk. Rebus menggunakan api perlahan sehingga daging empuk. Aku rebus daging di atas dapur sebab malas nak gunakan pressure cooker. Ada masanya aku suka rebus daging di dalam rice cooker kerana daging akan jadi sangat lembut. Jangan masukkan garam sewaktu merebus daging untuk elakkan daging menjadi liat.

2. Setelah daging empuk, masukkan bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga dan kentang.

4. Bila kentang agak empuk baru masukkan carrot.

5. Perisakan sup dengan garam dan perahan lemon ikut sesedap rasa. Tutup api. Dah siap!

Untuk ikan rebus : Rebus ikan bersama-sama garam dan asam keping. Asam keping aku letakkan 5 keping untuk 5 ekor ikan supaya ikan terasa masam. Masak menggunakan api perlahan sehingga ikan masak.



Walaupun nasi aku nampak agak menyedihkan tetapi percayalah aku menikmati nasi dan lauk-lauk ni lebih daripada lauk mewah yang biasa kita makan hihihi.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...