Pages

Wednesday, April 5, 2017

RESEPI : LAKSA TERENGGANU (KUAH PUTIH)

Laksa Terengganu ada dua jenis; kuah putih dan kuah merah.

Laksa Terengganu kuah putih seakan-akan Laksam cumanya laksa beras digunakan sebagai laksa. Laksa Terengganu kuah merah seakan-akan Laksa Johor. Bezanya Laksa Johor menggunakan spaghetti.

Semalam, aku memasak Laksa Terengganu kuah putih dengan bantuan Abg. Laksa ini sesuai untuk anakku yang tidak gemar makanan yang pedas.

Untuk laksa malam tadi aku gantikan laksa beras dengan spaghetti. Pada aku lebih sedap rasanya...

Laksa Terengganu Kuah Putih

LAKSA TERENGGANU (KUAH PUTIH)

Bahan-bahannya :
  • 500 gm ikan - apa-apa jenis ikan yang sesuai.
  • 1 tin sardin - aku guna sardin cap Ayam saiz kecil
  • 1 kotak santan - aku guna santan Kara
  • Bahan kisar : 1 biji bawang besar, 4 ulas bawang putih, halia sebesar ibu jari.
  • 1 kiub pati ikan bilis/sedikit ikan bilis yang dikisar bersama-sama bahan kisar.
  • 3 keping asam keping
  • Serbuk lada hitam
  • Gula dan garam
  • Spaghetti - rebus seperti biasa (aku gunakan sebungkus)

Bahan hiasan :
  • Taugeh
  • Kobis - dihiris halus
  • Daun kemangi - aku tak letak
  • Timun - dihiris memanjang
  • Bawang besar - dihiris
  • Cili padi - dihiris
  • Limau kasturi
  • Cili hidup tumbuk yang dicampur dengan sedikit garam - aku tak buat.

Cara memasak :

1. Ikan dibersihkan, rebus bersama asam keping dan garam.

2. Asingkan isi ikan dan tulang. Kisar dengan sedikit air. Tapis.

3. Sardin dihancurkan menggunakan garfu. 

4. Masukkan ikan yang telah dikisar, sardin, bahan-bahan kisar, kiub pati ikan bilis, santan, asam keping serta serbuk lada hitam. Masukkan juga air secukupnya. 

5. Apabila mendidih masukkan garam dan gula secukup rasa.

6. Hidang spaghetti bersama kuah laksa dan bahan-bahan hiasan.

*Sila perah limau sebelum makan kerana ini akan menambah keenakan rasa laksa :-)


 Taugeh masih ada ekor...hihi malas betul nak buang ekor dia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...