Pages

Wednesday, October 28, 2009

Kerjaya Silih Berganti 2



Aku berhenti saja kerja di selatan tanahair terus aku dapat kerja di Penang. Atas pertolongan kawan akulah aku dapat kerja tersebut. Walaupun kerja kontrak, aku tak kisah. Asalkan aku terus dapat bekerja.

Kerja kali ni memang aku idam-idamkan. Banyak 'field work'. Maksudnya tidaklah aku terperap di pejabat setiap masa. Macam kerja pertama aku jugak. Ada masa aku terpaksa berpanas, bersengkang mata.

Tiap-tiap bulan mesti 'outstation' untuk buat 'sampling'. Walaupun aku masa tu tak dapat 'claim' satu habuk pun. Memang aku kerja ikhlas betullah. Tak kira Sabtu atau Ahad.

Gaji aku memang sikit sangat-sangat. Aku dibayar ikut gaji budak lepasan SPM. Jangan tak percaya. Tapi tak ada pula aku nak memilih. Yang penting pengalaman yang aku dapat.

Janji bos baruku dia mahu serapkan aku terus ke jawatan tetap. Tapi katanya aku harus bersabar.

Aku sebenarnya dah merangkap jadi macam 'Personal Assistant' pada bosku. Rakan-rakan yang bekerja sekali denganku ada juga lafazkan simpati atas nasib aku. Sudahla gajinya ciput, kerja boleh tahan. Bila aku beritahu pada kawan yang 'recommend' kan pekerjaan ini pada aku, dia pun terkejut. Banyak kali juga dia 'sound' bos aku suruh bayar aku lebih. Tapi alasan bosku, tak cukup duit. (kawanku itu setaraf dengan bosku, bolehla main 'sound-sound' saja).

Aku 'enjoy' bekerja bila dapat buat 'sampling' di kawasan-kawasan terpencil. Lupa pasal gaji dan penat. Satu saja yang buat aku cuak. Bila mahu buat 'sampling', biasanya kami akan menaiki bot. Semua orang berlenggeng tak pakai 'life jacket'. Aku yang tak pandai berenang ni hanya mampu berdoa banyak-banyak. Aku tahu yang lain-lain tu memang hebat berenang. Tu yang dorang selamba jer.

Sampai satu masa, rakan yang bekerja kontrak denganku mula mengorak langkah mencari kerja tetap yang lebih menjamin. Aku turut serta. Dalam hati niatnya saja suka-suka. Aku masih berpegang pada janji bosku. Yang seorang lagi pulak nekad mahu terus sambung kontrak sampai terus diserap ke jawatan tetap.

Aku dipanggil temuduga di Putrajaya untuk jawatan dalam kerajaan. Aku hadir juga walaupun aku hatiku berat mahu terima kerja tersebut. Dengan alasan takut kena 'blacklist', aku dan Abg 'terbang' malamnya dan balik selesai temuduga. Berat bagiku untuk menerima jawatan tersebut kerana setiap 5 tahun aku akan dipindahkan di mana-mana negeri di Malaysia ini. (Syukur, kawan yang terima jawatan tersebut dah 3 kali pindah dalam tempoh 6 tahun). Aku perlu fikirkan tentang suamiku. Berjauhan bukanlah sesuatu yang baik untuk perhubungan jangka masa panjang. Banyak perkara mungkin terjadi.

Dalam jangka masa aku bekerja kontak ini juga, Mak selamat menjalani pembedahan. Alhamdulillah, tak sia-sia aku berhenti kerja dulu. Aku dapat menjaga Mak di rumahku.

Kali ini permohonan kerja yang aku kata suka-suka saja itu berjaya. Aku mula serba-salah. Mahu terima atau tidak. Jika aku terima jawatan tersebut, aku akan bekerja tetap dalam perkhidmatan kerajaan dan dapat terus menetap di Penang. Masalahnya aku tidak suka akan kerja tersebut (ya, memang betul...aku gatal tangan memohon masa tu). Abg dan keluargaku memang marahkan aku sebab memohon kerja yang menyimpang betul daripada kelulusanku.

Rakan yang memohon bersama-sama denganku turut berjaya mendapatkan kerja tersebut. Rakanku berkata ini kali keempat dia memohon baru dapat. Tak puas hati betul dia pada aku kerana sekali memohon terus diterima. (nak buat macam mana...dah rezeki kan).

Akhirnya aku buat solat isthiqarah. Tiga kali aku mendapat jawapan yang sama. Aku harus berhenti kerja kontrak dan terima jawatan baru itu. Aku ikut saja petunjuk yang Allah dah beri. Moga ada rahmat buatku.

Bosku terus memujukku. Aku cuma mampu tersenyum. Aku terpaksa. Aku perlu teruskan perjuangan untuk hidup dan membantu keluargaku sedikit-sebanyak.

Akhirnya sekali lagi aku berhenti kerja dan terus bekerja di tempat baru. Setelah 3 tahun bekerja, rakanku yang tekad untuk menyambung kontrak dengan harapan diserap ke jawatan tetap itu ada menelefonku. Dia juga telah berhenti kerja dan bekerja di tempat lain. Memang dorang tidak menunaikan apa yang dorang janji. Dan pada masa itu, aku rasa teramat lega. Tidak silap keputusan yang aku telah buat.
Bersambung....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...