Pages

Thursday, October 22, 2009

Sayang mereka


Maklang sms aku katanya Yumi dah dibawa ke klinik kerajaan. Oklah tu.

Orang di klinik (yang pastinya bukan doktor) suruh apply minyak panas pada kaki Yumi. Katanya kaki Yumi terseliuh.

Oh oh...nasihat apakah ini? Ingat Yumi tu manusia? Silap haribulan Yumi jadi arwah dalam masa yang singkat.

Dulu, aku dah naik bosan tengok 'owner' datang nangis-nangis bila kucing atau anjing dorang dalam keadaan nazak. Bila ditanya, katanya 'pet' dorang sakit kaki, apply minyak angin. Satu lagi alasan yang popular ialah "kucing saya demam, jadi saya kasi panadol."

Kes macam ni selalunya 'pets' dorang tak dapat diselamatkan. Maka matilah di depan mata. Bengkak-bengkak mata owner. Mata aku pun merah juga, sebab aku tak boleh tengok haiwan mati, sayu.

Jadi nasihat aku, cubalah bertanya pada mereka yang berpengetahuan tentang haiwan. Manusia dan haiwan tak sama anatomi dan fisiologi. Kita nampak dorang makan dan bernafas macam kita tetapi hakikatnya agak berbeza.

Aku bercakap bagi pihak mereka yang sayangkan haiwan. Yang tak berapa kisah tu....nak buat macam mana.

Kesian pada haiwan, mentang-mentang tak boleh bercakap, manusia boleh buat apa saja pada mereka.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...