Pages

Tuesday, October 13, 2009

Pelamin Anganku Musnah!


Gambar hiasan

Rentetan yeye nak makan pizza.

Malam semalam Abg belikan pizza. Aku dah teruja sangat. Yang Mak pulak sejak petang dok pujuk aku pi makan pizza di sana, tak mau 'take away'. Aduhai ibuku, kalaulah aku dapat ke sana ke sini dengan gembiranya, tak payahlah aku cuti, tak pi kerja. Sampai malam Mak masih dok pujuk aku lagi. Last-last tak jadi juga nak makan kat sana. Tak kuasala aku....aku bukan sakit buat-buat, sakit sangat-sangat. Cuma takkanlah setiap masa aku nak jerit..."Tolong.....Sakit....Sakit...."

Aku senyum jer bila nampak kotak pizza. Bersemangat dah ni nak makan. Sambil sengih-sengih seronok (aku kan kaki sengih....sengih jer memanjang macam kerang busuk). Sekali bila kotak pizza dibuka, dahiku berkerut. Eh! pizza apa ni. Aku ambik resit dan belek.

Huwaaaa! Huwaaaa! Haa amik ko Abg. Tak sensitif lagi pasal bini hang. Boleh Abg pi beli pizza Thai Spicy yang dah tahu aku tak leh nak telan. Aku bantai menangis tersedu-sedan. Lari masuk bilik, peluk teddy bear (buruknya perangai orang tua tak sedar diri). Rasa sentap hati dan perut aku yang tengah lapar tu. Nasib baik tak ada batu belah batu bertangkup. Kalau tidak dah lama aku humban pizza tu ke dalam batu belah batu bertangkup.

Aku ni bau daun limau purut pun aku dah muntah ijau. Dahla siangnya aku muntah bagai nak rak. Jadi rasa tersedih sangat-sangat. Mulalah aku mengomel apa-apa ntah. Merapu-meraban sebab sedih sangat. Basah lencunlah teddy bear aku.

Abih-abih Abg pujuk, lembut gak hati aku (salah satu kelemahan aku, cepat sangat lembut hati, tak reti merajuk lama-lama). Dah baik. Tapi still tak leh makan pizza lah. Makan saja 'Mushroom Soup'. Lepas ni aku tak nak minta-minta pizza dah. Sakit ati ni masih berbekas. Chewah!

Yang Mak pun buat ala-ala macam merajuk gak. Kononnya makan pizza kat rumah tak sedapla, sejukla, blablabla. Adeih, nak tunjuk merajuk gak Mak aku ni. Esok-esok aku dah sihat, jomlah pi makan kat Pizza Hut tu Mak...nak makan sampai tak mau balik pun tak pa (Mak bayaq la kalau makan sampai tak mau balik hehe, aku sengkek). Walhal masa Amir kerja di Pizza Hut dulu, sampai naik loya Mak makan pizza sebab tiap-tiap hari Amir bawak balik pizza yang sedap-sedap. Ish Mak ni....

Akhir kata, pelamin anganku musnah. Ingat nak makan pizza banyak-banyak. Huh! Nyampah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...