Pages

Thursday, October 1, 2009

Band Orang Buta

Kisah masa aku berumur 14 tahun. Masa untuk gila-gila remaja. Bila teringat semula rasa nak gelak pun ada, malu pun ada.

Aku bersekolah di sekolah yang semua pelajar perempuan. Jadi, aku adalah salah sorang jagoan. Ada saja apa-apa acara untuk sekolah, asyik-asyik muka aku jer ada. Yelah, budak berani...kebanyakan kawan-kawan aku yang lain penakut dan malu. Aku tak tahu malu sebab semua perempuan.

Cikgu Sainsku dah suruh aku menyanyi lagu Richard Marks dengan iringan piano sahabat baik aku. Practiselah kami seminggu gak ler. Untuk makluman, suara aku bukannya sedap tapi aku suka menyanyi...dan berani....redah jer lah. Persembahan ni sempena Hari Penyampaian Hadiah yang akan dihadiri oleh ibu bapa juga.

Tiba hari yang dinantikan, sahabat baik aku kematian atuknya. Jadi tak dapatlah dia hadir ke sekolah. Aku ingat oklah, tak payahlah aku menyanyi lagi di atas pentas.

Rupanya sekolah aku ada menjemput band pengiring dari sekolah cacat penglihatan. Cikgu Sains ku masih tak puas hati. Akhirnya dia suruh aku naik juga ke pentas untuk menyanyi.

Alamak!

Aku pun melangkah naik ke pentas. Dari atas pentas nampaklah wajah Mak dan Izat. Mak dah dok tergelak, gelak. Izat kecik lagi masa tu...dia seronok tengok kakak dia atas pentas.

Aku toleh belakang, eh eh comel-comel pulak budak band pengiring ni walaupun depa cacat penglihatan. Akhirnya aku buat perubahan drastik. Aku bisik pada ketua band, aku nak nyanyi lagu "Suci Dalam Debu" daripada kumpulan Iklim. Masa tu lagu ni belum popular. Aku saja keja terlalak kat rumah sebab awal-awal aku dah kumpul duit dan terus sambar kaset pertama Iklim bila ianya dilancarkan.

Konfiden jer budak band ni angguk-angguk. Tapi dorang suruh aku start nyanyi dulu.

Aku start nyanyi, baru muzik masuk.

Hahahaha....hancur! Berterabur! Aku nyanyi ke mana, depa main muzik ke mana. Rupanya depa tak familiar dengan lagu tu. Ish awat tak habaq kat cek awai-awai!

Aku perabih gak nyanyi walaupun aku dah tak tahan nak gelak + nak nangis sebab kesian kat depa di belakang aku. Aku tengok mak aku dah pulun gelak. Kawan baik sekampung aku dah sampai nangis-nangis...bukan sebab lagu tu sedih tapi sebab gelak kuat sangat.

Abis lagu cepat-cepat aku turun pentas. Aku bantai gelak di belakang pentas. Kemudian datang Cikgu Sains aku. Aku kena marah sebab pandai-pandai pi ubah lagu. Aku cuma diam dan terus gelak.

Kawan-kawan sekelas semua tanya aku, lagu apa aku nyanyi? Depa tak tau pun.
Mak pulak tak abis gelak, dia kata aku buat naya kat budak-budak buta tu.

Tapi lepas pada tu lagu "Suci dalam Debu" terus 'meletup'.

Salah satu faktornya akulah tu...dibantu oleh band orang buta.

Tak caya? Percaya sajalah kan bang? hahaha.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...