Pages

Thursday, October 22, 2009

Megi itu Enak!


Bila terbaca dalam blog Izat, aku tersenyum sendirian. Terkenang zaman 'study', zaman poket sentiasa kering, makan apa saja yang termampu.

Megi...memang masa tu megi adalah makanan asasi bagi student macam aku. Cuma disebabkan perut aku sensitif, aku terpaksa tolak Megi ke tepi. Alternatif lain ialah biskut kering atau nama lainnya roti empat segi (Abg selalu pelik....katanya...itu bukan roti, itu biskut), telur, kicap dan sos.

'Coursemate' aku dulu seramai 57 orang; 4 India, 11 Melayu dan selebihnya Cina. Semua 'kaki Megi' kecuali aku. Setiap hari ada yang makan 2 bungkus Megi untuk kenyangkan perut supaya boleh terus berjaga malam untuk 'study'. Dorang akan beli Megi secara pukal, dalam kotak.

Tapi dorang tetap pandai, cemerlang dan berjaya. Sekarang masing-masing kalau bercerita semula zaman 'study' yang susah pasti semua akan tergelak-gelak. Kelakar pun ada bila masing-masing cari saja jalan untuk jimatkan duit. Duit yang ada digunakan untuk beli buku (yang kebanyakan 'zerox', sebab murah).

Aku terliur tengok Megi cuma tak daya nak tahan sakit perut lepas makan. Mahu tak mahu, aku cicah saja biskut kering dengan air kopi. Ok apa. Kenyang. Sekali makan hampir 10 keping biskut kering. Hehe memang banyak. Penat dan lapar selalunya lepas 'rotation'. Selalunya ayah akan beli satu tin besar biskut kering buat bekalan untuk aku. Alhamdulillah perut aku baik, tak menyusahkan aku mahu makan yang bukan-bukan masa tu. Perut aku pun tahu aku tak banyak wang.

Nak dibandingkan dengan budak-budak zaman sekarang, dorang terlalu mewah. Tengok 'handphone' dorang pun lebih hebat daripada orang yang dah bekerja. Harapan aku, dorang pun belajar dengan hebat juga.


"Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian"

Harapan aku lagi, jangan sampai pepatah ini jadi sebaliknya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...